ŠPANĚLSKÁ HRA       1.e2-e4 e7-e5    2.Jg1-f3 Jb8-c6    3.Sf1-b5

Je to jedno z nejstarších zahájení. Uvádí je koncem 15. století v učebnici šachové hry španělský mistr Lucena, v 16. století je s úspěchem hrál španělský biskup Ruy Lopez, jeden z nejsilnějších šachistů té doby. Dnes patří španělská hra k nejoblíbenějším zahájením mistrovských turnajů. Přestože je její teorie obšírně a hluboce zpracována, stále a stále se nacházejí nové možnosti. Hrozba bílého vyměnit na c6 a získat pěšce e5 je jen zdánlivá. Kdyby totiž bílý po 3. ... a6 - což je dnes nejužívanější obrana - hrál 4. Sxc6 dxc6 5. Jxe5 získal by černý tahem 5. ... Dd4 pěšce zpět s dobrou hrou. V dalším průběhu hry může však i ohrožení pěšce e5 sehrát důležitou úlohu. Velmistr Richard Réti, velký šachový teoretik a myslitel, viděl základní strategickou ideu španělské hry v tom, že po 3. ... a6 4. Sa4 b5 5. Sb3 stojí střelec na b3 bezpečněji než v italské hře na c4. Kromě toho si černý postupem pěšců poněkud oslabil postavení na dámském křídle, takže je bílý může později napadnout tahem a4. Rétiho charakteristika je správná, ale strategické i taktické možnosti španělské hry jsou tak různorodé a mnohotvárné, že je nelze beze zbytku vyjádřit obecnou definicí. Několik vybraných ukázek vám může dát alespoň základní orientaci.

Mayet-Anderssen (Berlín 1851)
1. e4 e5 2. Jf3 Jc6 3. Sb5 Sc5. Tento tah uvedený již v Gottingenském rukopise roku 1480, byl ještě v polovině minulého století považován za nejsilnější. V teoretických příručkách se mu někdy říká klasická obrana. 4. c3 Jf6 5. Sxc6? Předčasná výměna. Lepší bylo 5. 0-0. 5. ... dxc6 6. 0-0 Sg4 7. h3 h5!? Oběť střelce za otevření sloupce h k útoku, kterou starší učebnice zpravidla zdobily pochvalným vykřičníkem. 8. hxg4 9. Jxe5 g3! 10. d4 Jxe4. Hrozí 11. ... Dh4 s nekrytelným matem a kromě toho ještě 11. ... Vh1+! 12. Kxh1 Dh4+ s matem v příštím tahu. 11. Dg4? Brání uvedeným hrozbám, ale umožňuje jiné. Správné bylo 11. fxg3! Jxg3 12. Ve1 s odvrácením útoku černého. 11. ... Sxd4? Jeden z mála případů, kdy velký mistr šachové kombinace Andressen šlápl vedle. Ihned vyhrávalo 11. ... gxf2+ 12. Vxf2 Vh1+! 13. Kxh1 Jxf2+ s dalším 14. ... Jxg4. Bílý by měl za ztracenou dámu jen dvě lehké figury. 12. Dxe4? Správné bylo 12. cxd4 gxf2+ 13. Vxf2 Vh1+ 14. Kxh1 Jxf2+ 15. Kg1 Jxg4 16. Jxg4 Dxd4+ 17. Jf2, v obou případech s otevřenými vyhlídkami. 12. ... Sxf2+ a bílý se vzdal, protože po 13. Vxf2 přijde Dd1+ 14. Vf1 Vh1+! 15. Kxh1 Dxf1 mat. Ani v šachu není všechno zlato, co se třpytí.

Jazgeldyjev-Dragomareckij (CCCP 1972)
1. e4 e5 2. Jf3 Jc6 3. Sb5 Sc5 4. 0-0 Jf6 5. d3. Aktivnější je 5. c3, popřípadě a dalším 6. d4. 5. ... d6 6. Sg5 Sd7 7. Jc3 h6 8. Sh4? Nesprávný plán. Lepší bylo 8. Sxf6 nebo i 8. Se3. 8. ... g5! 9. Jxg5. Po 9.Sg3 by přišlo h5! s útokem černého. Nelze pak 10. Jxg5 pro h4 a bílý by ztratil střelce. 9. ... hxg5 10. Sxg5 Vg8 11. h4. Bílý si teď asi představoval, že hrozbou 12. Jd5 donutí černého k tahu Vxg5. 11. ... Dc8! Nemilé překvapení pro bílého. 12. Sxf6 Sg4! Ne 12. ... Sh3? pro 13. Sg5! 13. Je2. Nebo 13. Dd2 Sf3 14. Sg5 Dg4 s nekrytelným matem. 13. ... Sf3! 14. Sg5 Dg4! a bílý se vzdal, neboť na 15. g3 přijde Dh3 a mat příštím tahem.

Szirt-Gladhill (Nový Jižní Wales 1956)
1. e4 e5 2. Jf3 Jc6 3. Sb5 Sc5 4. 0-0 Jf6 5. Jxe5. Lepší je 5. c3. 5. ... Jd4! 6. Sc4 Jxe4!? 7. Jxf7. Bílý zvedá hozenou rukavici. Na 7. Dh5 by přišlo 7. ... Df6 8. Dxf7+ Dxf7 9. Jxf7 Vf8 s výhodou černého. Opatrné 7. c3 Je6 8. d4 zasloužilo přednost. 7. ... Dh4 8. Jxh8. I zde bylo 8. c3 lepší. 8. ... d5! 9. Sxd5? Ale i po 9. Se2 Jxe2+ 10. Dxe2 Sg4 by měl černý prudký útok. 9. ... Sg4! 10. De1 Je2+ 11. Kh1 Sxf2! a bílý se vzdal, protože dostane příštím tahem 12. ... Jg3 mat.

Lechtynský-Trevelyan (Šachová olympiáda Nica 1974)
1. e4 e5 2. Jf3 Jc6 3. Sb5 Sc5 4. c3 Jf6 5. d4 exd4 6. 0-0!? Gambitové pokračování. Není objektivně nejlepší, ale znamená rázné vybočení z knižních variant. 6. ... d5? Po 6. ... Jxe4 7. cxd4 Sb6 8. Dc2 Jd6 9. Ve1+ Je7 není jasné, zda má bílý za obětovaného pěšce dostatečnou kompenzaci. 7. exd5 Jxd5 8. Da4 Sd7? Nutné bylo 8. ... Dd6. 9. Dc4! a černý se vzdal, protože ztrácí jednu z napadených figur.

Karpov-Mariotti (Protož 1975)
1. e4 e5 2. Jf3 Jc6 3. Sb5 Sc5 4. 0-0 Df6?! Poněkud extravagantní tah. 5. c3 Jge7 6. b4. Pokračování 6. Ve1 0-0 7. d4 exd4 8. e5 Dg6 9. cxd4 Jxd4!? 10. Jxd4 Db6 vedlo k nejasným zápletkám, jaké mladý mistr světa nemiluje. 6. ... Sb6 7. Ja3! g5? Předčasný pokus o akci na královském křídle. 8. d4! Otevření středu bývá zpravidla nejlepší odpovědí na křídelní útok. 8. ... g4 9. Jxe5 Jxe5 10. dxe5 Dxe5 11. Dxg4 Dxc3 12. Vb1. Hrozí 13. Sb2. 12. ... Vg8 13. Dh5 Dg7 14. g3 c6 15. Sd3 d6 16. Jc4 Sg4 17. Dh4 Jc8 18. e5! Otevření hry vede rychle k rozvalení pozice černého. 18. ... dxe5 19. Sh6! Sd8 20. Sxg7 Sxh4 21. Sxe5 f5. Jinak by přišlo 22. Sxh7 a bílý by získal kvalitu. 22. Ja5! a černý se vzdal před dalšími ztrátami materiálu.

Anderssen-Lange (Vratislav 1859)
1. e4 e5 2. Jf3 Jc6 3. Sb5 Jd4. Tzv. Birdova obrana nazvaná po anglickém mistru z minulého století. Dnes se ovažuje za strategicky méněcennou. 4. Jxd4 exd4 5. Sc4. Lepší je 5. 0-0. 5. ... Jf6 6. e5?! Přenechává černému útok. I zde bylo lepší 5. 0-0. 6. ... d5! 7. Sb3 Sg4?! Zahajuje duchaplný útok vedoucí ke krásnému vítězství. Moderní analýzy však ukázaly, že bílý se mohl ubránit. 8. f3 Je4! 9. 0-0. Po 9. fxg4 by přišlo Dh4+ 10. g3 Jxg3 s útokem. 9. ... d3! 10. fxg4? Anderssen asi přehlédl 11. tah černého. Správné bylo 10. De1 a černý by neměl nic lepšího než dát dvě lehké figury za věž 10. ... Sc5+ 11. Kh1 Jf2+ 12. Vxf2 Sxf2 13. Dxf2. 10. ... Sc5+ 11. Kh1 Jg3+!! 12. hxg3 Dg5. Hrozí 13. ... Dh6 mat. 13. Vf5 h5!! 14. gxh5. Nebo 14. Vxg5 hxg4+ a mat příštím tahem. 14. ... Dxf5 15. g4 Df2 a bílý se vzdal.

Cejtlin-Klaman (Leningrad 1973)
1. e4 e5 2. Jf3 Jc6 3. Sb5 Jd4 4. Jxd4 exd4 5. 0-0 c6 6. Sc4 d5 7. exd5 cxd5 8. Ve1+ Je7 9. Sb5+ Sd7 10. Sxd7+ Dxd7 11. Dh5! V této partii skončila Birdova obrana pro černého fiaskem. Černý nemůže nyní dělat 0-0-0 pro ztrátu pěšce f7 a 11. ... g6 není dobré pro 12. De5 Vg8 13. Dxd4. 11. ... h6 12. d3 Vh7 13. Jd2 g6 14. Dh4 0-0-0. Pěšce d4 nelze udržet, např. 14. ... Sg7 15. Jb3. 15. Dxd4 Jc6 16. Da4 Jb4? 17. Dxa7! Černý počítal jen se 17. Db3 Dc6 s protihrou. 17. ... Jxc2 18. Jb3! Sd6. Černý nemůže brát ani jednu z věží. Na to by následovalo 19. Da8+ Kc7 20. Sf4+ Sd6 21. Vc1+. 19. Se3 Sb8. Matový obrazec po Jxa1 nebo Jxe1 20. Vc1+ Sc7 21. Da8 mat se nevidí každý den. 20. Da8 Dc7 21. Vac1 a černý se vzdal.

Zukertort-Anderssen (Berlín 1865)
1. e4 e5 2. Jf3 Jc6 3. Sb5 Jge7. Rovněž tuto obranu považuje dnešní teorie za méněcennou. 4. c3 d6 5. d4 Sd7 6. 0-0 Jg6 7. Jg5 h6? Nutné bylo 7. ... Se7. 8. Jxf7! Kxf7 9. Sc4+ Ke7 10. Dh5! De8 11. Dg5+! Hezké, i když 11. Sg5+ stačilo ovšem také. 11. ... hxg5 12. Sxg5 mat.

Tarrasch-Marco
1. e4 e5 2. Jf3 Jc6 3. Sb5 d6. Steinitzova obrana. Na první pohled je zřejmé, že je pasivní. 4. d4 Sd7 5. Jc3 Jf6 6. 0-0 Se7 7. Ve1 0-0? Nutné bylo vzdát se středu tahem 7. ... exd4. 8. Sxc6 Sxc6 9. dxe5 dxe5 10. Dxd8 Vaxd8. Na 10. ... Vfxd8 přijde 11. Jxe5 Sxe4 12. Jxe4 Jxe4 13. Jd3 f5 14. f3 Sc5+ 15. Kf1 a vyhraje. 11. Jxe5 Sxe4 12. Jxe4 Jxe4. Bílý ovšem nemůže teď brát 13. Vxe4? pro Vd1+ a mat příštím tahem. Ale dvě černé figury na sloupci e jsou bez ochrany. 13. Jd3! f5 14. f3 Sc5+. Zdá se, že černý vyrovná hru. Po 15. Kf1 by přišlo klidné 15. ... Sb6 16. fxe4 fxe4+ 17. Jf4 g5! 15. Jxc5! Jxc5 16. Sg5! Vd5 17. Se7! Vf7 18. c4 a černý se po několika tazích vzdal. Musel odevzdat kvalitu.

Alechin-van Mindeno
1. e4 e5 2. Jf3 Jc6 3. Sb5 d6 4. d4 exd4. Černý se vzdává středu ihned. 5. Dxd4 Sd7 6. Sxc6 Sxc6 7. Jc3 Jf6 8. Sg5 Se7 9. 0-0-0 0-0 10. h4 h6? Lepší je 10. ... Jg4. 11. Jd5! Opět oběť figury za otevření sloupce k útoku. 11. ... hxg5 12. Jxe7+ Dxe7 13. hxg5 Jxe4 14. Vh5 De6 15. Vdh1 f5. Černý odvrací mat; kdyby bílý mohl táhnout pěšcem na g6, matová síť by se opět neprodyšně uzavřela. Zdá se to nemožné, ale Alechin toho dosáhne krásnou kombinací. Je5!! dxe5. Po 16. ... Dxe5 by ovšem přišlo 17. g6. 17. g6! a černý se vzdal. Na 17. ... Dxg6 následuje 18. Dc4+ Vf7 nebo Df7 19. Vh8 mat.

Bán-Halasz (Budapešť 1939)
1. e4 e5 2. Jf3 Jc6 3. Sb5 d6 4. 0-0 Jf6 5. Ve1 Sg4? Nenápadná chyba. Správné bylo 5. ... Sd7 nebo Se7. 6. d4 exd4 7. e5! dxe5 8. Jxe5!! Sxd1 9. Jxc6+ a černý se vzdal. Bílý dostane dámu zpět a zůstane mu čistá figura navíc.

Brinckmann-Kieninger (1932)
1. e4 e5 2. Jf3 Jc6 3. Sb5 f5. Tzv. Janischův gambit, nazvaný podle ruského mistra minulého století. Je to vlastně jakýsi královský gambit proti španělské. Vede ke sloité, ostré hře, přece jen však asi nebude plně korektní. 4. Jc3. Pokud bílý nezná dobře teorii této varianty, má k dispozici dobré tahy 4. d3 a 4. De2. Pádem do léčky je však zdánlivě přirozený tah 4. d4? pro fxe4 5. Jxe5? (lepší je 5. Sxc6) Jxe5 6. dxe5 c6! 7. Se2 Da5+ s dalším Dxe5 a s převahou černého. 4. ... fxe4 5. Jxe4 Jf6. Ať dobře, či špatně, černý musí jít do zápletek po 5. ... d5, viz další partie. 6. Jxf6+ gxf6. Po 6. ... Dxf6? 7. De2! by černý ztratil pěšce e5. 7. d4 e4? Lepší bylo 7. ... d6 8. d5 a6. 8. Jg5! Ovšem. Na braní jezdce by přišlo 9. Dh5+ Ke7 10. Sxg5+ a bílý by získal dámu. 8. ... Sb4+. Ani tato vložka nepomůže. 9. c3 fxg5 10. Dh5+ Kf8 11. Sxg5 Je7. Nebo 11. ... Se7 12. Sh6+ Kg8 13. Sc4+. 12. Sc4! d5 13. Sxd5! a černý se vzdal. Po 13. ... Dxd5 14. Sxe7+ ztratí dámu, jinak dostane mat.

Spassov-Hennings (1965)
1. e4 e5 2. Jf3 Jc6 3. Sb5 f5 4. Jc3 fxe4 5. Jxe4 d5 6. Jxe5 dxe4 7. Jxc6 Dg5. Správné je 7. ... Dd5 se složitou hrou. 8. De2 Jf6. 8. ... Dxg2 by bylo špatné pro 9. Dh5+. 9. f4 Dxf4?! 10. d4? Správné bylo 10. Jxa7+ Kd8 11. Jxc8. 10. ... Dd6! Zvrat v situaci! V bleskové partii Fischer-Matulovič, 1970, kterou se jednomu z diváků podařilo zapsat, si dal černý nesprávný šach 10. ... Dh4+ a po 11. g3 Dh3 12. Sg5 prohrál. 11. Jxa7+ c6 12. Jxc8 Db4+! 13. Sd2 Dxb5 14. c4. Bílý nemůže zachránit jezdce. Po 14. Dxb5 cxb5 15. Jb6 by přišlo Va6. 14. ... Dxb2 15. 0-0 Vxc8 a bílý se po čtyřech zbytečných tazích vzdal.

Nežmetdinov-Bergin (Přebor RSFSR 1963)
1. e4 e5 2. Jf3 Jc6 3. Sb5 f5 4. Jc3 fxe4 5. Jxe4 d5 6. Jg3. Ani po tomto prostém ústupu není úloha černého snadná. 6. ... Sg4. Špatné je 6. ... Sd6? pro 7. Jxe5! a bílý získá pěšce. 7. h3 Sxf3 8. Dxf3 Jf6 9. 0-0 Sd6 10. Jh5! e4. Ne 10. ... 0-0 pro 11. Jxf6+ Dxf6 12. Dxd5+. 11. Df5 Dd7? 12. Dxf6! a bílý vyhrál pěšce.

Bílý-Černý
1. e4 e5 2. Jf3 Jc6 3.Sb5 Jf6. Tzv. berlínská obrana. 4. 0-0 Jxe4 5. Ve1 Jd6 6. Jc3! Jxb5? Správné bylo 6. ... Se7 s další 0-0. 7. Jxe5! Překvapující odpověď. 7. ... Jxe5. Po 7. ... Jxc3? 8. Jxc6+ Se7 9. Jxe7! Jxd1 10. Jg6+ De7 11. Jxe7 Kd8 12. Jxc8 zůstane bílému figura navíc. Ještě nejmenším zlem je 7. ... Se7, i když po 8. Jd5! má bílý rovněž prudký útok. 8. Vxe5+ Se7 9. Jd5! Mnohem silnější než 9. Jxb5. 9. ... 0-0 10. Jxe7+ Kh8 11. Dh5! Se strašnou hrozbou 12. Dxh7+! Kxh7 13. Vh5 mat. 11. ... g6. O něco lepší bylo 11. ... h6. 12. Dh6 d6 13. Vh5! gxh5 14. Df6 mat. Známá teoretická léčka, pro jejíž neznalost prohráli černí už řadu partií.

Bílý-Černý
1. e4 e5 2. Jf3 Jc6 3. Sb5 Jf6 4. 0-0 Jxe4 5. d4 d5? Správné je 5. ... Se7 nebo 5. ... Jd6. 6. Jxe5 Sd7 7. Jxf7! Efektní úder, po kterém černý král musí jít do středu. 7. ... Kxf7 8. Dh5+ Ke6. Po 8. ... g6 9. Dxd5+ dostane bílý obětovanou figuru zpět a zůstanou mu dva pěšci navíc. 9. Jc3! Jxc3 10. Ve1+! Je4 11. Vxe4+! dxe4 12. Sc4+ a mat příštím tahem. Po 12. ... Kd6 13. Dc5 mat, po 12. ... Kf6 13. Df7 nebo i Dg5 mat.

Fischer-Gligorič (šachová olympiáda Havana 1966)
1. e4 e5 2. Jf3 Jc6 3. Sb5 a6. Dnes nejčastěji hraná obrana. 4. Sxc6. Výměnná varianta španělské hry. 4. ... dxc6 5. 0-0. Lasker hrával 5. d4 exd4 6. Dxd4 Dxd4 7. Jxd4 s přechodem do koncovky. Později se však zjistilo, že dvojice střelců černého znamená víc než pěšcová převaha bílého na královském křídle a že se černý po Sd7 s další 0-0-0 a c5 dostane k dobré hře. Výměnná varianta pak téměř zmizela z praxe, až Robert Fischer jí opět vdechl nový život. 5. ... f6 6. d4 Sg4 7. c3 exd4. Alternativa je 7. ... Sd6 s upevněním středu. 8. cxd4 Dd7. Černý nemá odvahu přijmout oběť pěšce 8. ... Sxf3 9. Dxf3 Dxd4 10. Vd1 Dc4 11. Sf4 s iniciativou bílého. Dobré však bylo 8. ... c5 9. d5 Sd6. 9. h3! Se6. Lepší je Sh5. 10. Jc3 0-0-0 11. Sf4 Je7? Správné bylo 11. ... Sd6 12. Sxd6 Dxd6. 12. Vc1 Jg6 13. Sg3 Sd6 14. Ja4! Sxg3? Pouští zbytečněpole c5. Podle Fischera bylo nutné 14. ... Kb8 15. Jc5 De7. 15. fxg3 Kb8 16. Jc5 Dd6 17. Da4! Ka7? Prohrává. Ovšemi po lepším 17. ... Sc8 stál černý špatně. 18. Jxa6! Sxh3. Zoufalství. Po 18. ... bxa6 19. Vxc6 by černý musel odevzdat dámu, aby zabránil matu. 19. e5! Jxe5. Nebo 19. ... fxe5 20. Jc5+ Kb8 21. Vc3 a 22. Va3. 20. dxe5 fxe5 21. Jc5+ Kb8 22. gxh3 e4. Je záhada, proč Gligorič pokračoval v partii, když měl o dvě figury méně. 23. Jxe4 De7 24. Vc3 b5 25. Dc2 a černý se vzdal.

Adorjan-Muchin (Luhačovice 1973)

created by ^d; contact me: p1c4@seznam.cz
stories
music
other
vysvětlivky
anglická
holandská
španělská